tiistai 11. lokakuuta 2016

The island of Kos, Greece

Yleisön pyynnöstä päätin kirjoittaa viime kuisesta Kreikan matkastamme. Ja mikäs siinä, ihanaahan se on muistella lämpöä ja aurinkoa näin syksyllä vaikkakin kaipuu takaisin helteisiin voikin kasvaa sen takia yltiömäisen suureksi. Lisäksi pääsen jakamaan muutaman kuvan satojen lomakuvieni joukosta. Vaikka en blogia enää niin usein kirjoittelekaan kuvia tulee kyllä räpsittyä edelleen hyvin tiuhaan tahtiin.

Kun lähdimme etsimään meille sopivaa matkaa kriteerit eivät olleet päätä huimaavat: Lähdön pitäisi ajoittua elokuun lopulle, jonne molemmat saatiin järjestettyä viikon mittaisen loman pätkän ennen kouluaherruksen alkua, maan pitäisi olla sellainen, jossa ei olla aikaisemmin käyty, koko paketti tulisi olla suht edullinen, keskilämpötila +30 asteen paikkeilla sekä hotellin läheltä pitäisi löytyä kuntosali, jossa voisimme käydä treenaamassa loman aikana.

Äkättiin Tjäreborgilta superhalpa hotelli+lennot paketti Kosille, tsekattiin paikallinen kuntosalitarjonta ja voilá, varattiin matka seuraavana viikonloppuna. Matkaan lähdettiin töiden jälkeen perjantai-iltana. Lento kesti noin 4 tuntia, mikä mielestäni on vielä hyvin kestettävissä. Tiedän, että Robinille, joka on itseäni hiukan kookkaampi, matka saattoi olla hieman tukalampi pienesen penkkiväliin sulloutuneena. Pääsimme kuitenkin turvallisesti perille Kosin lentokentälle, josta otimme taksin omalle hotellillemme.

Taksilla matka hotellille kesti noin 30 minuuttia. Hotellimme sijaitsi Lambin alueella. Tjäreborg järjesti myös matkustajilleen maksullisen bussikuljetuksen hotelleille, mikä olisi varmasti näin jälkikäteen mietittynä ollut edullisempi vaihtoehto. Toisaalta matkan kesto olisi bussikyydillä kestänyt paljon kauemmin.
Olimme jo matkaa varatessamme tietoisia siitä, ettei hotellimme tulisi olemaan mikään luksuslukaali. Ajattelimme kuitenkin ettei tämä haittaa, sillä emme olleet tulleet viettämään aikaamme hotellin seinien sisällä. Iloksemme huoneemme oli oikein siisti parvekkeellinen huone, jossa viihdyimme hyvin viikon päivät. Myöskin hotellin allasalue oli mukava ja kävimmekin pulahtamassa siellä lähes joka päivä. Aamupalasta ei tosin voi muuta hyvää sanoa kuin, että hiilihydraatteja löytyi ja kahvia. Toisinaan oli tarjolla myös keitettyjä munia, jolloin olimme tyytyväisiä kun ei tarvinnut poiketa kaupassa hakemassa jotain proteiinipitoista mutusteltavaa ennen salille menoa.

Koko matkalla eniten meillä taisi palaa rahaa ruokaan. Turistikohteena ei ole yllätys, että ravintolassa syöminen maksaa mitä maksaa, mutta onnistuimme löytämään muutaman hyvän street food mestan, jossa muun muassa lempiherkuksemme valikoituja gyroksia sai parilla eurolla. Lyhykäisyydessään kreikkalaista ruokaa voisi kuvailla hyvin lihapitoiseksi. Kreikkalaista salaattia tosin sai joka paikasta sekä tietenkin tätä gyrosta, pitaleivän sisälle käärittyä kebabyllätystä.

Toisin kuin ravintolaruoan hintataso tuli meille yllätyksenä ruokakauppojen hintataso, joka oli aika samoissa mittapuissa mitä meillä Suomessa. Jotenkin olin ajatellut, että ruoka olisi elintarvikekaupoissa edullisempaa. Ehkä paikalliset ostavat enemmän vielä ruoka-aineita toreilta, joilla varmaan hintataso on alhaisempi.
Nähtävyyksistä kävimme katsomassa suurimmat historialliset nähtävyydet kuten Hippokrateen plataanipuun ja puutarhan, Johannittoojen linnoituksen, Asklepionin temppelin, Muinaisen torialueen sekä teatterin Agoran ja Odeonin. Ehdimme nähdä todella paljon viikon aikana, sillä vuokrasimme pyörät käyttöömme koko viikoksi. Se helpotti ja nopeutti kulkuamme Kosin kaupunkiin ja kuntosalille, jonne hotelliltamme oli noin 2 kilometrin matka. Polkupyörien vuokraus viikoksi maksoi vain 13e per nenä.

Koska lomamme päätarkoituksena oli rentoutua ja nauttia lämmöstä ei meillä ollut mitään suurempia suunnitelmia vaan teimme asioita fiiliksen mukaan. Kävimme lähes joka päivä David's Gymillä, todella hyvin meitä palvelleella lomasalilla, söimme hyvin, löhösimme rannalla sekä nautimme lämpimistä välimeren illoista istuskellen ravintoloissa. Piti sitä yksi kreikkalainen geokätkökin käydä etsimässä.
Teimme yhden pidemmän retken Tigaki- beachille, jonne pyöräilimme 10 km suuntaan. Ranta oli ihanaa hienoa hiekkaa toisin kuin Lambin rannat, jotka olivat poikkeuksetta pikkukivirantoja. Oli myös kiva nähdä, millaista elämä on kaupungin ulkopuolella, asutusalueella, jossa suurin osa luonnosta on viljelysmaata tai auringon paahteesta kuivunutta kasvistoa tai nahkealehtisiä kasveja.

Ostoksia ei pakollisten tuliaisten lisäksi tullut hirveästi tehtyä, mitä nyt yhdet converset tuli ostettua katupuodista. Eli ostoksiinkin säästetyt ropot pystyimme käyttämään olennaiseen, eli syömiseen!

Kaiken kaikkiaan lomalle oli oikein onnistunut ja rentouttava. Kreikkalaiset ihmiset ovat todella ystävällisiä ja lähes poikkeuksetta puhuivat hyvää englantia. Ehdottomasti ihana rantalomakohde ja sopii varmasti myös lapsiperheille.

Seuraava reissu siintääkin jo näkyvissä kun lähdetään tyttöporukalla kahden viikon päästä katsastamaan Pietarin menoa.